• 8 minut czytania

Magazyny omnichannel. Praca magazynów a omnichannel

Dowiedz się, jaką rolę pełni omnichannel w zarządzaniu magazynami. Zapraszamy do czytania!
Magazyny omnichannel. Praca magazynów a omnichannel
Autor: Redakcja wynajemmagazynu.pl

Chociaż konsumenci wciąż najczęściej wybierają zakupy w tradycyjnym modelu i stacjonarnych sklepach, minione trzy lata na stałe zmieniły ich preferencje i oczekiwania. Granice między kanałem online i offline w decyzjach zakupowych zacierają się i przenikają coraz bardziej. Co istotne, oczekujemy też równie wysokiego poziomu wygody w korzystaniu z obu ścieżek. Aby odpowiednio odpowiedzieć na wymagania dzisiejszego rynku i klientów, w planowaniu operacji magazynowych musimy mieć na uwadze wszystkie te czynniki.

Czym jest omnichannel?

Pojęcie omnichannel od jakiegoś coraz częściej pojawia się w dyskusjach prowadzonych w branży logistycznej, magazynowej i handlowej. Chociaż powstają na ten temat liczne raporty i opracowania, dokładne zrozumienie tego pojęcia może czasem wiązać się z trudnościami.

O omnichannel lub, tłumacząc na polski, „wielokanałowości”, możemy mówić w odniesieniu do firm, które w swojej strategii handlowej umożliwiają klientom spójną i zintegrowaną usługę wyboru, zakupu i dostawy towaru za pośrednictwem wielu kanałów sprzedaży (np. sklep stacjonarny i internetowy, zamówienia telefoniczne i e-mailowe, wykorzystanie aplikacji mobilnych). Co ważne, musi być możliwe ich łączenie: np. wybór i zakup przez Internet, a odbiór w sklepie stacjonarnym, i to przy zachowaniu takiego samego doświadczenia zakupowego. Taki podział pozwala odróżnić strategię omnichannel firmy, od klasycznego podziału na sprzedaż stacjonarną i e-commerce.

magazyn omnichannel

Omnichannel a łańcuchy dostaw

Jak wynika z raportu CBRE „Trendy omnichannel w Polsce”, rozwój e-commerce w ostatnim czasie bardzo przyspieszył. W ciągu minionych 5 lat udział sprzedaży online w Europie Środkowo-Wschodniej urósł do 15%, a za kilka lat urośnie nawet do 20%.

Zgodnie z trendem omnichannel, rozwój kanałów sprzedaży online idzie w parze z rosnącą liczbą sklepów stacjonarnych. Pomijając rok 2020, w którym rynek w największym stopniu mierzył się z lockdownami, sektor cały czas się rozwijał. Przetrwał najgorszy okres, a wysokie statystyki odwiedzialności sklepów po ich otwarciu dowiodły, że konsumenci chcą kupować stacjonarnie. Prognozy CBRE wskazują, że do 2026 roku ten obszar rynku może urosnąć o 10%.

Magazyny omnichannel: czym są?

Odpowiednia obsługa omnichannel wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami zarówno po stronie operacji magazynowych, jak i logistycznych. Wdrożenie „wielokanałowości” znacząco różni się od funkcjonowania w tradycyjnym modelu.

Różnice możemy dostrzec już na etapie projektowania procesów, layoutu magazynu oraz doboru technologii. Zaopatrzenie sklepów działających wyłącznie w trybie stacjonarnym wiąże się z cyklicznymi zamówieniami dużych ilości towarów. Przestrzeń potrzebna do ich przechowania jest zatem dostosowana do całych palet lub kartonów. Dodatkowo, część operacji jest wykonywana przez samych konsumentów – to oni samodzielnie pobierają towar z półki sklepowej, pakują go i dostarczają do domu.

W przypadku planowania magazynów przystosowanych do obsługi kilku różnych kanałów, menedżerowie ds. logistyki muszą brać pod uwagę wiele czynników jednocześnie. Klienci e-commerce kupują nieregularnie i na swoje indywidualne potrzeby, na poziome pojedynczych sztuk towarów. Ich oczekiwania wobec czasu obsługi są krótsze – czasem oznacza to nawet ten sam lub następny dzień od sfinalizowania przez nich płatności za towar. Od strony procesów magazynowych oznacza to większą liczbę obsługiwanych zamówień dziennie oraz zarządzanie zapasami pomiędzy magazynem
i siecią sklepów w każdym puncie sieci logistycznej.

Przestrzeń operacyjna musi być właściwie dostosowana do tego rodzaju strategii. Konieczność zapewnienia większej powierzchni magazynowej wiąże się z:

  • Szerszym asortymentem produktów (często ponad kilkaset tysięcy indeksów produktowych)
  • Obsługą na poziomie pojedynczych sztuk towaru
  • Automatyzacją i robotyzacją
  • Zapewnieniem odpowiedniej struktury informatycznej obsługujących procesy magazynowe, w tym systemów WMS zintegrowanych z firmami kurierskimi i platformami sklepów itp.
  • Obsługą zwrotów (również w perspektywie logistyki odzysku)
  • W razie konieczności: umożliwienie klientów samodzielnego odbioru zamówień bezpośrednio z magazynu.

Magazyn omnichannel: lokalizacja

Magazyn wielokanałowy, ze względu na obsługę zamówień internetowych, powinien znajdować się w lokalizacji, która będzie wspierać realizację potrzeb klientów. Zastanawiając się nad najlepszą lokalizacją dla magazynu omnichannel, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  1. Gdzie klienci składają najwięcej zamówień? Jeśli jest to konkretne miasto lub rejon, poszukaj nieruchomości znajdującej się w możliwie jak najbliższej odległości od tego obszaru. Zaoszczędzisz dzięki temu czas i pieniądze, które w przeciwnym wypadku byłyby przeznaczane na codzienne pokonywanie dodatkowego dystansu.
  2. Czy w okolicy znajduje się odpowiednia infrastruktura drogowa? Bliskość dróg ekspertowych, autostrad czy pasów szybkiego ruchu, ale również świadomość ewentualnych rewitalizacji i remontów, w znacznym stopniu może skrócić czas dostawy.
  3. Czy w pobliżu są terminale kurierskie? Uwzględnianie możliwie jak najkrótszej odległość od terminali i hubów kurierskich pozwoli wydłużyć czas, do którego klienci będą mogli składać zamówienia realizowane w tym samym lub następnym dniu (tzw. cut-off).

Magazyn omnichannel: obsługa zwrotów i logistyka odzysku

Dla klientów niezwykle istotnym czynnikiem jest również profesjonalna obsługa i wygoda zwrotów zakupionych produktów. Coraz częściej zwracają też uwagę na to, czy ich realizacja będzie przebiegać z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Aby mówić o efektywnej obsłudze zwrotów musimy pamiętać, że należy ją dostosować do specyfiki naszego przedsiębiorstwa. W przypadku niektórych biznesów wystarczy niewielka przestrzeń w obrębie magazynu na umiejscowienie zwróconych towarów, w innych zaś, jak np. sklepów odzieżowych czy obuwniczych, konieczny będzie na to zupełnie oddzielny magazyn.

Logistyka odzysku ma ścisły związek z ESG. To proces, w którym produkty, ich komponenty i surowce użyte do ich wytworzenia mogą być wykorzystane ponownie. Dzięki obsłudze i kontroli powrotu towarów z powodu uszkodzeń, sezonowości produktów czy zmiany trendów, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać stanem magazynowym, odpadami i minimalizować nadwyżki magazynowe. Unikamy tym samym składowania towarów, które zupełnie nie nadają się już do wykorzystania. Przekłada się to na oszczędności i ograniczenie zanieczyszczenia środowiska.

Magazyn omnichannel: podsumowanie

W modelu omnichannel magazyn odgrywa rolę strategiczną – zaspokaja potrzeby klientów i umożliwia szybką dystrybucję towarów. Należy jednak pamiętać, by sposób, w jaki będzie on zaprojektowany, odpowiadał profilowi prowadzonego przez nas biznesu.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki magazyn logistyczny będzie najlepszy dla naszej firmy, warto zastanowić się nad współpracą z profesjonalną agencją doradczą. Dzięki temu będziemy mogli skorzystać z kompleksowej wiedzy, doświadczenia i znajomości branży ekspertów ds. logistyki i magazynowania.

Masz dodatkowe pytania lub planujesz wprowadzić model omnichannel do swojej działalności? Skontaktuj się z nami!

Inne artykuły

Zobacz więcej
Zobacz wszystkie

Potrzebujesz naszego wsparcia?

Niezależnie od tego, na jakim etapie szukania magazynu jesteś, odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci wybrać najlepszą ofertę. Napisz do nas!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują ją Politykę Prywatności oraz Warunki Korzystania z Usług Google.