Chociaż konsumenci wciąż najczęściej wybierają zakupy w tradycyjnym modelu i stacjonarnych sklepach, minione trzy lata na stałe zmieniły ich preferencje i oczekiwania. Granice między kanałem online i offline w decyzjach zakupowych zacierają się i przenikają coraz bardziej. Co istotne, oczekujemy też równie wysokiego poziomu wygody w korzystaniu z obu ścieżek. Aby odpowiednio odpowiedzieć na wymagania dzisiejszego rynku i klientów, w planowaniu operacji magazynowych musimy mieć na uwadze wszystkie te czynniki.
Pojęcie omnichannel od jakiegoś coraz częściej pojawia się w dyskusjach prowadzonych w branży logistycznej, magazynowej i handlowej. Chociaż powstają na ten temat liczne raporty i opracowania, dokładne zrozumienie tego pojęcia może czasem wiązać się z trudnościami.
O omnichannel lub, tłumacząc na polski, „wielokanałowości”, możemy mówić w odniesieniu do firm, które w swojej strategii handlowej umożliwiają klientom spójną i zintegrowaną usługę wyboru, zakupu i dostawy towaru za pośrednictwem wielu kanałów sprzedaży (np. sklep stacjonarny i internetowy, zamówienia telefoniczne i e-mailowe, wykorzystanie aplikacji mobilnych). Co ważne, musi być możliwe ich łączenie: np. wybór i zakup przez Internet, a odbiór w sklepie stacjonarnym, i to przy zachowaniu takiego samego doświadczenia zakupowego. Taki podział pozwala odróżnić strategię omnichannel firmy, od klasycznego podziału na sprzedaż stacjonarną i e-commerce.
Jak wynika z raportu CBRE „Trendy omnichannel w Polsce”, rozwój e-commerce w ostatnim czasie bardzo przyspieszył. W ciągu minionych 5 lat udział sprzedaży online w Europie Środkowo-Wschodniej urósł do 15%, a za kilka lat urośnie nawet do 20%.
Zgodnie z trendem omnichannel, rozwój kanałów sprzedaży online idzie w parze z rosnącą liczbą sklepów stacjonarnych. Pomijając rok 2020, w którym rynek w największym stopniu mierzył się z lockdownami, sektor cały czas się rozwijał. Przetrwał najgorszy okres, a wysokie statystyki odwiedzialności sklepów po ich otwarciu dowiodły, że konsumenci chcą kupować stacjonarnie. Prognozy CBRE wskazują, że do 2026 roku ten obszar rynku może urosnąć o 10%.
Odpowiednia obsługa omnichannel wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami zarówno po stronie operacji magazynowych, jak i logistycznych. Wdrożenie „wielokanałowości” znacząco różni się od funkcjonowania w tradycyjnym modelu.
Różnice możemy dostrzec już na etapie projektowania procesów, layoutu magazynu oraz doboru technologii. Zaopatrzenie sklepów działających wyłącznie w trybie stacjonarnym wiąże się z cyklicznymi zamówieniami dużych ilości towarów. Przestrzeń potrzebna do ich przechowania jest zatem dostosowana do całych palet lub kartonów. Dodatkowo, część operacji jest wykonywana przez samych konsumentów – to oni samodzielnie pobierają towar z półki sklepowej, pakują go i dostarczają do domu.
W przypadku planowania magazynów przystosowanych do obsługi kilku różnych kanałów, menedżerowie ds. logistyki muszą brać pod uwagę wiele czynników jednocześnie. Klienci e-commerce kupują nieregularnie i na swoje indywidualne potrzeby, na poziome pojedynczych sztuk towarów. Ich oczekiwania wobec czasu obsługi są krótsze – czasem oznacza to nawet ten sam lub następny dzień od sfinalizowania przez nich płatności za towar. Od strony procesów magazynowych oznacza to większą liczbę obsługiwanych zamówień dziennie oraz zarządzanie zapasami pomiędzy magazynem
i siecią sklepów w każdym puncie sieci logistycznej.
Przestrzeń operacyjna musi być właściwie dostosowana do tego rodzaju strategii. Konieczność zapewnienia większej powierzchni magazynowej wiąże się z:
Magazyn wielokanałowy, ze względu na obsługę zamówień internetowych, powinien znajdować się w lokalizacji, która będzie wspierać realizację potrzeb klientów. Zastanawiając się nad najlepszą lokalizacją dla magazynu omnichannel, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
Dla klientów niezwykle istotnym czynnikiem jest również profesjonalna obsługa i wygoda zwrotów zakupionych produktów. Coraz częściej zwracają też uwagę na to, czy ich realizacja będzie przebiegać z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Aby mówić o efektywnej obsłudze zwrotów musimy pamiętać, że należy ją dostosować do specyfiki naszego przedsiębiorstwa. W przypadku niektórych biznesów wystarczy niewielka przestrzeń w obrębie magazynu na umiejscowienie zwróconych towarów, w innych zaś, jak np. sklepów odzieżowych czy obuwniczych, konieczny będzie na to zupełnie oddzielny magazyn.
Logistyka odzysku ma ścisły związek z ESG. To proces, w którym produkty, ich komponenty i surowce użyte do ich wytworzenia mogą być wykorzystane ponownie. Dzięki obsłudze i kontroli powrotu towarów z powodu uszkodzeń, sezonowości produktów czy zmiany trendów, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać stanem magazynowym, odpadami i minimalizować nadwyżki magazynowe. Unikamy tym samym składowania towarów, które zupełnie nie nadają się już do wykorzystania. Przekłada się to na oszczędności i ograniczenie zanieczyszczenia środowiska.
W modelu omnichannel magazyn odgrywa rolę strategiczną – zaspokaja potrzeby klientów i umożliwia szybką dystrybucję towarów. Należy jednak pamiętać, by sposób, w jaki będzie on zaprojektowany, odpowiadał profilowi prowadzonego przez nas biznesu.
Jeśli nie jesteśmy pewni, jaki magazyn logistyczny będzie najlepszy dla naszej firmy, warto zastanowić się nad współpracą z profesjonalną agencją doradczą. Dzięki temu będziemy mogli skorzystać z kompleksowej wiedzy, doświadczenia i znajomości branży ekspertów ds. logistyki i magazynowania.
Masz dodatkowe pytania lub planujesz wprowadzić model omnichannel do swojej działalności? Skontaktuj się z nami!
Redakcja wynajemmagazynu.pl
Redakcja wynajemmagazynu.pl
Redakcja serwisu wynajemmagazynu.pl to zespół doświadczonych ekspertów specjalizujących się w rynku nieruchomości komercyjnych i profesjonalnym doradztwie przy wynajmie magazynów.
Zobacz stronę autoraArtykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Niezależnie od tego, na jakim etapie szukania magazynu jesteś, odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci wybrać najlepszą ofertę. Napisz do nas!
Dziękujemy za wysłanie wiadomości
Wkrótce skontaktujemy się z Tobą
Wysłanie wiadomości
Otrzymaliśmy Twoją wiadomość. Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Kontakt
Opiekun nieruchomości zbada Twoje potrzeby. Następnie otrzymasz od nas przegląd rynku oraz odpowiedzi na zadane pytania.
Spotkanie i wizja lokalna
Zaprosimy Cię na spotkanie, omówimy szczegóły i pokażemy inwestycje.
Zostaw swój adres mailowy, aby otrzymać raport w pliku PDF, który wyślemy Ci na podany adres mailowy.
Wkrótce otrzymasz nasz raport na podany adres mailowy